הרב עובדיה יוסף משיב לשאלות הגדולות

שבועת הסבתא על החתן לא תופסת, בפתיחת קלפים כדאי לעסוק כמה שפחות ולרווקה החילונית מת"א אסור לתת צדקה. הרב עובדיה פוסק

אבישי בן-חיים | 13/11/2009 11:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"אם שכעסה על בתה, אמרה 'חרם עליה שלא תיכנס לבית' וכעת האם זקוקה לעזרת בתה - מה עושים? ". "נוסע במטוס, וחילקו ממתקים - מותר לו לתת לגוי שלידו?". "אדם שבאשתו מטפלת עובדת זרה פיליפינית - איך ייזהר שלא יעבור על איסור ייחוד איתה?". "האם מותר להיכנס לאוברדראפט בבנק? ". "בעלת תשובה שבתחילת דרכה עשתה על גופה כתובת קעקע של שם ה' - מותר להוריד זאת?".

הרב עובדיה יוסף
הרב עובדיה יוסף צילום: פלאש 90
מעבר ליבול הספרותי ההלכתי הכולל כ-50 ספרים, מעבר לדרשות שאותן הוא מקפיד להמשיך למסור כבר עשרות שנים, ובנוסף להנהגת התנועה הפוליטית ש"ס - מתעסק בכיר הרבנים הספרדים בישראל, הרב עובדיה יוסף, גם בנושאים קטנים.

האתוס החרדי מפאר את אלה מבין הרבנים הגדולים שלא מסתפקים בישיבה במגדל השן, אלא "מלכלכים את ידיהם בדם שפיר ושליה" כדי לפתור את הבעיות הקשות ביותר והאינטימיות ביותר של היהודים הפשוטים. מדי יום שישי, במשך שנים ארוכות, הקדיש הרב עובדיה זמן רב לקבלת קהל אישית, שבמסגרתה השיב לעשרות אלפי שואלים. מזכירו האישי לשעבר, הרב יהודה נקי, היה שם ורשם. בימים אלה יוצאים לאור שני כרכים חדשים בסדרת הספרים "שו"ת מעין אומר", שמתארת את תוכן המפגשים הללו.

הספרים שחיבר הרב נקי הם אוסף של השאלות ששמע מפי הציבור, והתשובות שהשמיע הרב. הם מאפשרים הצצה אל הנושאים המגוונים שהעסיקו את ציבור חסידיו המגוון של הרב, ואל תשובותיו ההלכתיות שאינן תיאורטיות, אלא מעשיות וניתנות לאדם במצוקה שעומד מולו.
התרת נדרים. מתי כן, מתי לא

במבוא לספר מדגיש הרב נקי כמעט בתחינה כי אין להסיק מתשובות הרב המובאות בו כי זו עמדתו העקרונית, שכן התשובות ניתנו לעתים בהתאם לשואל, מצבו הרוחני ומצבו הכלכלי. ועדיין, מדובר במסמך שלא רק מעניק תמונה מזווית ייחודית על פעילותו של הרב עובדיה יוסף - אלא גם מעניק קורס סוציולוגי אנתרופולוגי על עולמם של הש"סניקים.

פעם אחר פעם חזר ועלה בשאלות נושא הנדרים, שתופסים מקום מרכזי בעולם החרדי, ושהובילו לתקלות מביכות עד משעשעות שסופן בקשה מהרב להתיר את הנדר.

יום אחד הגיעה לרב אישה עם בעיה מיוחדת. "היא נשבעה שלא תאכל ממה שבעלה יקנה אותו יום מהחנות, האם צריך התרה?". הרב השיב: "שתלך היא ותקנה, ולא תאכל ממה שקנה". לא מדובר בשאלה נדירה, הייתה גם "הסבתא של הסבתא,

שנשבעה שכל זרעה לא יתחתנו עם כוהנים - האם שבועה זו תופסת ומחייבת את כל יוצאי חלציה?" תשובת הרב: "לא תופס".

ועוד שאלה נפוצה. אישה שאמרה שאם ייוולד לה בן תקראהו על שם אביה שנפטר, ובסופו של דבר התחרטה ושאלה: "האם חייבת שהווי כנדר?", הרב השיב: "לא".

בפעם אחרת הגיעה שאלה מ"בחורה שהייתה בקשר עם בחור ושאלה על גילו. ורצה ממנה התחייבות שאם תדע את גילו לא תעזוב אותו. ונתנה לו ידה. האם זה נחשב כשבועה?". תשובת הרב: "לא". והנה עוד שאלה הלכתית שרק ההווייה הש"סית יכולה להוליד: אברך חוזר בתשובה הלומד בכולל הסביר כי בעבר היה חייל, ואז נשבע אמונים לצבא. כעת, כשחזר בתשובה לומד בכולל והוא עריק מהצבא. מה לעשות עם שבועת הנאמנות? הרב השיב: "יעשה התרת נדרים".

מתחרים על המחיר

קחו, למשל, סיטואציה קומית מבתי הכנסת הספרדיים, שבהם נערכות מכירות פומביות של עליות לתורה וכיבודים שונים. היקר בכיבודים הוא "מפטיר יונה" ביום הכיפורים, שנחשב כסגולה לפרנסה טובה ונמכר בסכומים גבוהים ביותר.

מתפללים בבית כנסת
מתפללים בבית כנסת צילום: אלי דסה
מאחד מבתי הכנסת באו אל הרב עובדיה והציגו את שאלתם. גבאי בית כנסת שידע לקראת המכירה הפומבית שיש בקהל אדם שמשתוקק לקנות "מפטיר יונה", פנה למתפלל אחר כדי שיתחרה עם המשתוקק ובכך יפתה אותו יגרום לו להעלות את הסכום ולשלם סכום גבוה מאוד. התוכנית עבדה, המשתוקק והמתחזה התחרו ביניהם על "מפטיר יונה" - והמחיר עלה ועלה.

אך לאכזבת רוקמי התוכנית המתפלל שאמור היה ליפול בפח בסופו של דבר נכנע, ודווקא המתחזה "זכה". הזוכה חשב שאינו צריך לשלם. הרב עובדיה נתבקש לפסוק "האם חייב לשלם את סכום הקנייה?", וקבע חד-משמעית: "חייב".

היו כל מיני נודרים שרצו, אבל לא הצליחו לעמוד בנדרים שלהם. ביניהם הופיע אחד ש"נדר לא לעשן מראש חודש אלול, ועברו רק יומיים ונכשל ועישן. שאל מה התיקון?". ענה הרב עובדיה: "מגיע לו פלקה". והעיר על כך הרב נקי: "כנראה ראה רבנו שמדובר באדם קל דעת, וגם את התיקון לא יעשה".

לא עומד בנדר

בעל תשובה, שנלחם נגד יצר האוננות, נדר שלא יוציא שכבת זרע לבטלה - אך לא הצליח לעמוד בנדר. ביקש לעשות התרה לנדר, שלפחות לא יחטא בהפרת נדר. האם הרב עובדיה הסכים? לא.

יותר ממנו הסתבך בחור ישיבה שנדר שכל פעם שיוציא זרע לבטלה יתרום סכום לצדקה, והגיע לרב עובדיה עם הבעיה הייחודית: "הצטבר סכום גדול מאוד שאין ביכולתו לתת, האם יכול לעשות התרה?".

במקרה הזה הרב עובדיה השיב תשובה מפתיעה משהו: ייתן מהכסף שהתחייב כמה שיכול, ויעשה התרה. הסיפור הסתבך כשבחור הישיבה הלך לרב ברוך שרגא שיעשה לו התרה כפסיקת הרב עובדיה, אך הרב שרגא אמר שלא יכול להיות שהרב עובדיה פסק כך.

הוא חזר למזכירו של הרב עובדיה וזה העביר לרב את סירוב הרב שרגא להאמין כי הרב עובדיה מוכן לבטל את הקנס שהבחור הטיל על עצמו על כל הוצאת זרע. הרב עובדיה שמע, אך חזר על פסיקתו ואמר: "מה הוא רוצה שיעשה? הוא לא יכול".

אסטרולוגיה ? אל תפרסם שהרשיתי

לא מעט מחפשי רפואות, עתידות ותשובות שונות ומשונות בשבילים שאינם יהודיים מובהקים הגיעו לרב עובדיה וביקשו את פסיקתו. הרב עובדיה הפתיע. לא מדובר רק בשאלות פרנסה, שבהן הרב עובדיה מצטייר כאחד מהסבורים כי תורת ישראל חסה על ממונם של ישראל.

אפילו כשבא אחד וסיפר כי הוא מחלק קלפים לאנשים ומקבל תשלום כ-200-300 דולר, ושאל את הרב אם מותר לעבוד בכך, הרב חייך ושאל: "למה עושה כך?". כשאמר לו שזאת פרנסתו, ענה הרב: "שישתדל למעט בעסק זה".

הרב עובדיה יוסף
הרב עובדיה יוסף צילום: פלאש 90
כך היה גם כשדן בשאלתה של "אישה שקודם חזרתה בתשובה עסקה באסטרולוגיה", ושאלה אם מותר לה להמשיך לעסוק בכך. הרב נקי מדווח כי הרב עובדיה שאל "האם זו פרנסתה", וכשנענה בחיוב השיב: "בסדר". לאסטרולוגית אחרת שתהתה אם מותר לה להמשיך לחזות בכוכבים השיב הרב עובדיה כי "אין בזה נגד ההלכה", אך ביקש להדגיש "שלא תפרסם שהרשיתי לה לעסוק בזה".

אבל גם כשנשאל הרב "האם מותר לחולת סרטן ללכת לשייח ערבי שטוען שמוציא את המחלה על ידי שדים?", השיב "לא נאסר". כשנשאל "האם מותר ללכת לריפוי על ידי אנרגיה", ענה: "לא מבין בזה, מי שרוצה יעשה".

ועל אותה שאלה בעניין "ריפוי של אנרגיה קוסמית?" השיב "כן, זה רק תפילה". למי שביקשו ללכת לטיפול בהיפנוזה השיב "מה שרוצים יעשו", ולמי ששאלו אם יש איסור לשים חוט אדום על היד או לענוד חמסה השיב "אין".

ומה באשר לנוהג לשאול אוטיסטים שאלות ולייחס לתשובותיהם ממד של רוח הקודש? מדווח הרב נקי: "אינני זוכר את המילים של מורנו ורבנו, אך הסגנון היה כמו 'זה סתם שטויות'. בכמה פעמים שראיתי אצלו התייחס לכל הסיפור ששואלים את האוטיסטים כשטויות".

לא תיתן לתל אביבית

מבין השורות אפשר לנסות לפענח גם את יחסו הייחודי של הרב עובדיה לחילוניות, לציונות ולישראליות.

בתשובה לשאלה לגבי מקום מגורים שיש ספקות באשר לכלילתו בגבולות ארץ ישראל, נדמה שהוא נותן למדינת ישראל מעמד דתי של קדושה שאין דומה לו בהגות החרדית: "כל שתחת שלטון ישראל ויש שם בתי כנסיות ובתי מדרשות יש בו משום יישוב ארץ ישראל".

הרב עובדיה יוסף עם חיילי צה''ל
הרב עובדיה יוסף עם חיילי צה''ל צילום ארכיון: פלאש 90
על שאלה אחרת שהוצגה בפניו: "יש לה אחות חילונית רווקה בת 40 שגרה בתל אביב, האם מותר לתת לה מכספי צדקה?", השיב "לא תיתן". בפעם אחרת הוא נשאל: "האם מותר לקנות מ'כסף מעשר' כרטיסי הגרלה של 'מגן דוד אדום' או של הוועד למען החייל?", והתשובה: "לגבי מד"א אפשר, אבל הוועד למען החייל אי אפשר".

הרב נקי מסביר: "לגבי הוועד למען החייל שנותנים מתנות לחיילים וכן בונים להם מועדונים וכיוצא בזה לא נראה כלל שיש בזה צד של צדקה, שהרי אין כאן צורך מצווה כלשהו. וכמו שהוסיף מורנו ורבנו שכלל בזאת שאלה אם מותר לתרום להם, שהרי המועדונים פתוחים בשבת".

על השאלה הפילוסופית "האם מותר לה לוות ליהודי שאינו שומר מצוות בתנאי שישמור מצוות, או שיש בזה חשש הלוואה בריבית? ", שלוותה בהערה כי "הרב אלישיב אסר", השיב הרב עובדיה: "מותר".

עוד שואל שאלות?

וכרגיל, גם בכרכים הללו רואים מי מצליחים להעלות לרב עובדיה את הסעיף. כך למשל מסופר על שאלה שהגיעה מבית הסוהר: "הרב של השב"ס סיפר שרוב ספרי התורה בבתי הכלא פסולים, וביקש מרבנו שיכתוב מכתב בקשה לראש השב"ס - שהיה בזמנו ממעריצי רבנו - שיאשר תקציב לקניית ספר תורה לכל אגף בשב"ס".

התשובה: "אין צורך, ויסמכו על דעת הרמב"ם שמתיר לקרוא בספרים פסולים". הרב נקי הוסיף: "אמרתי לרבנו: 'שכבר נבדקו ונמצאו פסולים', וענה :'אף על פי כן יסמכו על דעת הרמב"ם ויברכו. וכי צדיקי הדור יושבים שם?'".

וגם: "יהודי הנשוי בנישואים אזרחיים לגויה ורוצה לקנות מזוזה לשים בפתחו. מותר?". התשובה: "למה לא? אם רוצה לקיים מצוות מזוזה ובתנאי שישמור אותה בכבוד. ואפילו גוי אם ישמרנה בכבוד מותר לתת לו". הרב נקי מקשה: "שאל לגבי הברכה על המזוזה. הקפיד עליו מורנו ורבנו ואמר 'נשוי לגויה ושואל שאלות, ייתנו לו וילך לו'".

הייתה גם "אישה אחת שהאמא שלה הייתה חולה מאוד, והתקשרה לרב י"מ מהעיר ר' שיתפלל עליה. אמר שיעשה תיקון לאמא שלה, ותשלח סכום בערך 1,100 שקל . אחרי כמה שעות האם נפטרה, ושאלה האם חייבת לתת?". הרב עובדיה השיב: "היא לא חייבת", והרב נקי הסביר: "כאן הכל נראה לרבנו רמאות, שמנצלים תמימות של אנשים, והורה שלא לתת".

בפעם אחרת הגיעה אחת שנקלעה למצוקה. שאלה מ': " אישה שאמרה שכל תכשיטיה יהיו לבית המקדש לכשייבנה. מה עושים?". והשיב הרב עובדיה "מה הבעיה? כשייבנה - תתרום לבית המקדש. כרגע זה חולין".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים