ראשי > סטייליסימו > בריאות וכושר > כתבה
בארכיון האתר
המרדף אחר התוסף
תזונאית, קרדיולוג וגינקולוג בכירים ענו על שאלותיכם בנושא ויטמינים ומינרלים
לכתבה הקודמת דפדף בסטייל לכתבה הבאה
מעריב
25/11/2004 10:14
עשיתי בדיקות דם בקופת-חולים והרופא אמר לי שהכל בסדר, ובכל זאת אני מרגיש לעתים שהגוף שלי כבר לא מה שהיה. האם אני זקוק לתוספת ויטמינים ומינרלים?
ד"ר מיכאל שכטר, קרדיולוג בכיר ומומחה לשומני דם ממכון הלב במרכז הרפואי ע"ש "שיבא" בתל-השומר: "בדיקות הדם השגרתיות שמבוצעות בקופות-החולים אינן בודקות את הרמות של כל הוויטמינים והמינרלים. הן בודקות בעיקר ברזל, חומצה פולית וויטמין B-12. לכן ייתכן מצב של מחסור גבולי, שאינו מאובחן, באבץ, בנחושת, במגנזיום, בוויטמינים אחרים מקבוצה B ועוד. מחסור גבולי כזה אינו גורם לבעיות אקוטיות, אבל עם הזמן עלול להביא להתפתחות
מחלות כרוניות כמו מחלות לב וכלי דם. אנשים לרוב אינם מודעים למצב של מחסור גבולי, אינם מייחסים לו חשיבות יתרה, ולכן אינם פועלים למניעתו".

"חוסרים בוויטמינים מופיעים בעיקר אצל אנשים מבוגרים, כאלה הנוטלים תרופות משתנות ואחרות, אנשים שעוסקים בפעילות גופנית מוגזמת, עושים דיאטות הרזיה וכו'. כדי להשיג את מנת הוויטמינים והמינרלים המומלצת, מומלץ לצרוך מולטיוויטמין (כמו צנטרום) מדי יום".
 
האם יש הבדל בין ויטמינים טבעיים וסינתטיים?
אולגה רז, דיאטנית קלינית: "בדרך כלל אין הבדל. הוויטמינים הסינתטיים זהים ברוב המקרים במבנה ובפעילות שלהם לטבעיים, ולמעשה הם'שכפול' של הוויטמינים הטבעיים. מבחינת הגוף חשוב מהו מבנה מולקולת הוויטמין ולא המקור שלה. "ויטמינים טבעיים ניתן למצוא רק במזון. ויטמינים שעברו עיבוד כלשהו כבר אינם טבעיים. בתוספים שמיוצרים על-ידי חברות התרופות יש בקרת איכות וידוע בדיוק מה יש בפנים. תכולתם של תוספי הוויטמינים ה' טבעיים', לעומת זאת, לא תמיד ברורה, והרבה פעמים הם לא משרתים את המטרה".

מתי מתחילים?
באיזה גיל כדאי להתחיל לקחת ויטמינים?
ד"ר עמוס בר, מומחה לגינקולוגיה ומיילדות: "לאשה בגיל הפוריות, אם איננה משתמשת באמצעי מניעה או מתכננת להרות בתוך מספר חודשים, מומלץ לקחת ויטמינים. מחקרים הראו שלנטילת מולטיוויטמין לפני הריון יש השפעה מיטיבה שמתבטאת במניעת בחילות בהריון ובהפחתת הסיכון למומים מולדים (בתנאי שהתכשיר מכיל לפחות 0.4 מ "ג חומצה פולית במנה היומית) וללידות מוקדמות. גם מי שנוטלת גלולות, בעיקר גלולות מהדור הקודם, עלולה לפתח מחסור בוויטמינים.
 
ד"ר מיכאל שכטר: "כבר בגיל צעיר יחסית עלולים להיות מחסורים גבוליים, למשל מחסורים בוויטמין B-6 ,B-12 או חומצה פולית, ומחסורים אלה גורמים לעליית רמות ההומוציסטאין שהוא גורם סיכון למחלות לב וכלי דם. לכן מומלץ למנוע את החוסרים מוקדם ככל האפשר".
 
אולגה רז: "אנשים צעירים בימינו מצויים במתח רב, עוסקים בפעילות גופנית מרובה, אינם ישנים מספיק ולרוב אינם מצליחים להקפיד על תזונה מגוונת ומאוזנת. כל אלה גורמים לאיבוד ויטמינים ומינרלים. אני חושבת שהחל מגיל העשר'ה או שנות העשרים המוקדמות מומלץ לקחת מולטיוויטמין כהשלמה, וניתן להוסיף במידת הצורך, ובהתאם לגיל, תוספים אחרים כגון סידן, ברזל או B-12. " בנוסף, מגיל 50 עובר הגוף שינויים פיזיולוגיים והדרישות התזונתיות משתנות, ועל כן מומלץ להוסיף מולטיוויטמין המותאם לדרישות התזונתיות של גילאים אלה".
 
שמעתי שמדברים בזמן האחרון על התועלת של הלייקופן לשמירה על הלב. מה התפקיד שלו בגוף? אולגה רז: "הלייקופן הוא מרכיב תזונתי המשמש כנוגד חמצון ועוזר בשמירה על כלי הדם ובמניעת מחלות לב, התקפי לב ושבץ. מחקרים רבים הוכיחו את התועלת של הלייקופן גם במניעת סוגי סרטן שונים, בעיקר סרטן הערמונית. המקור העיקרי ללייקופן בתזונה הוא עגבניות ומוצריהן. כיום מוסיפים אותו גם למולטיוויטמינים ולתוספי תזונה אחרים".
 
ד "ר מיכאל שכטר: "הלייקופן מאזן את לחץ הדם ומשפר את תפקוד השכבה הפנימית של כלי הדם הנקראת אנדותל, שתפקידה, בין היתר, להפריש חומרים המשפיעים על כושר הרחבת כלי הדם, על מניעת קרישיות יתר ועוד. הפרעה בתפקוד האנדותל מביאה להתחלת תהליך טרשת העורקים המוביל לחסימת כלי הדם ולמחלות לב. מחקר שנעשה באחרונה בארה"ב מצא שנשים בעלות רמה נמוכה של לייקופן חשופות פי ארבעה מנשים אחרות לסכנה של התקפי לב".

הצעירים של היום שרויים במתח רב. אין ברירה. צילום הדמיה: קיי-אר-טי
התכווצויות שרירים ומגנזיום
 אני סובלת מהתכווצויות שרירים ברגליים. האם יש תוסף שיכול לעזור במניעת התופעה?
אולגה רז: "התכווצויות שרירים הן סימן למחסור במגנזיום בגוף. מרבית האוכלוסייה סובלת ממחסור במגנזיום, שתפקידו להרפות את השרירים. מחסור במגנזיום נוצר פעמים רבות כתוצאה ממצב של מתח מתמשך".
 
ד"ר מיכאל שכטר: "מחסור במגנזיום מופיע גם אצל חולי לב, בעקבות נטילת תרופות המעודדות השתנה. במזון אפשר למצוא מגנזיום בקטניות, בשוקולד ובמזון המכיל סיבים תזונתיים. הכמות המומלצת של מגנזיום ביום היא 400 מ"ג, ומכיוון שקשה להגיע לכמות כזאת מהמזון בלבד, מומלץ לקחת תוסף. אם נוטלים מולטיוויטמין המכיל כבר כ-100 מ "ג מגנזיום, ניתן להסתפק בכדור מגנזיום של 200 מ"ג".
 
אני לוקח כל יום 400 מ"ג של ויטמין E ושמעתי לאחרונה שזה מסוכן לבריאות, זה נכון?
ד"ר מיכאל שכטר: "ניתן לקחת 200 מ"ג של ויטמין E מדי יום. אין שום הוכחה שכמות גדולה יותר מזו היא יעילה יותר. אפשר גם לקחת מולטיוויטמין המכיל מינונים מתונים שנעים בין 30 ל-45 מ "ג ויטמין E ולהסתפק בכך". אולגה רז: "ויטמין E מומלץ ליטול במקרה הצורך במינון שאינו עולה על 200 מ"ג ליום".
B-12 ומולטיוויטמין
האם כדאי לקחת תוסף של B-12 והאם עודף שלו עלול להזיק?
אולגה רז: "חוסר בוויטמין B-12 נפוץ מאוד באוכלוסייה - בקרב כ-40 אחוז , גם אצל אוכלי בשר. כדאי לבדוק זאת בבדיקה מיוחדת של B-12 בקופות-החולים. B-12 ניתן לקחת בבליעה, במציצה מתחת ללשון או בזריקות, למי שמצבו חמור יותר. בדרך כלל מי שנוטל בקביעות מולטיוויטמין המכיל את הקצובה היומית המומלצת של B-12 אינו סובל ממחסור בוויטמין זה".
 
הרופא המליץ לי על מולטיוויטמין, וגיליתי שעל המדפים יש המון סוגים. איך אדע במה לבחור?
אולגה רז: "כדאי להשתמש במולטיוויטמין המיוצר על-ידי חברת תרופות, כיוון שתהליכי הייצור ובקרת האיכות הם בסטנדרטים הגבוהים ביותר. צריך לבדוק שמספר המרכיבים נע סביב ה-30 או קצת יותר. "על תווית האריזה כתובים שמות המרכיבים, הכמויות והאחוז מהקצובה היומית המומלצת. נתון זה חשוב במיוחד לצרכן כי הוא מראה בכמה אחוזים תכולת המרכיב גדולה או קטנה מהקצובה. מומלץ לבחור מוצרים שבהם אחוז הקצובה אינו עולה על 200 אחוז (פי שניים מהמומלץ) ברוב המרכיבים". ד "ר מיכאל שכטר: "חשוב שהמולטיוויטמין יכיל את המרכיבים החיוניים לשמירה על בריאות הלב: חומצה פולית, ויטמין B-12, ויטמין B-6, מגנזיום ולייקופן ".
אופנה
עיצוב
אוכל
  מדד הגולשים
ואפל בלגי עם קצפת ...
                  22.58%
הריח בחינם
                  8.6%
המהפכה הצרפתית
                  8.6%
עוד...

בריאות וכושר
סלח לי, דוקטור, יש לך אש?  
האופרה העירה חולה מתרדמת  
אז כמה אתם באמת מוציאים על סיגריות?  
עוד...