מי מוכר לכם מכונית משומשת?

מחירון האינטרנט של לוח 'יד 2'‬ משקיע אנרגיה בתחרות מול "התנ"ך של המשומשות" - מחירון הרכב של לוי יצחק. האם זה משנה מבחינתכם? כנראה שלא: גם עכשיו לא תוכלו לדעת איך נקבעים המחירים במחירונים

גיל מלמד | 12/3/2010 8:50 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עשרות סקרים מציפים אותנו מידי חודש, כמעט בכל תחום שאפשר למדוד, וחלקם תופסים כותרות ואף מתקבעים בזכרון הקולקטיבי גם אם הקשר בינם לבין המציאות לא לגמרי ברור. אבל יש סקר אחד, שמתפרסם מידי חודש כבר קרוב ל‭40-‬ שנים, ולא רק משפיע על ערך המכונית שלנו - אלא קובע אותו הלכה למעשה.

חברת מחירוני הרכב של השמאי לוי יצחק מפיקה מחירוני רכב מאז שנת ‭.'74‬ כמעט מיומו הראשון של "מחירון לוי יצחק" הוא הפך לגורם הדומיננטי בקביעת מחיר השוק של מכוניות (ולימים גם משאיות, צמ"ה, וכלי רכב נוספים), ובעשורים האחרונים הוא התקבע לא רק כמונופול בתחומו אלא גם כתנ"ך של מחירי המשומשות.

לאחרונה עלה לאינטרנט מחירון רכב חדש, במסגרת אתר הלוחות הגדול ביותר בישראל יד ‭,2‬ שמתיימר לשבור את ההגמוניה של יצחק ולהפוך לאוטוריטה בתחום. אולם בפועל, מאחורי שני הגופים פועלים אינטרסים מסחריים סבוכים אשר מעלים את החשש מפני השפעות פסולות על התוצאה הסופית.

בשני המקרים לא קיים כל סוג של פיקוח על דרך העבודה של הגופים, או על התוצאה. מבחינה זו לא ברור האם שיטה אחת עדיפה על האחרת מנקודת הראות שלך, בעל הרכב הפרטי. 
רובי קסטרו
רכב למכירה. אז איפה לפרסם? רובי קסטרו
זירת המחירונים

את מי שניצב בצידה האחד של הזירה כמעט ואין צורך להציג. לוי יצחק, שמאי רכב מיתולוגי, הוא לא רק הבעלים של החברה שקובעת, הלכה למעשה, את מחירי המכוניות בשוק הישראלי אלא גם דמות צבעונית שלא מפספס הזדמנות להופיע בתקשורת ולהציג את פעולותיו.

החברה שלו מפיקה, נוסף למחירון המכוניות, גם מחירונים בתחומי הנדל"ן, אופנועים ומוצרים ביתיים. מחירון המכוניות של יצחק, על כך אין מחלוקת, הוא האורים והתומים של שוק הרכב המשומש. באותה נשימה צריך לומר גם שמדובר במונופול, במובן זה שאין לו אף מתחרה רציני.

מחירון זה מקובל, גם אם בלית ברירה, על כל העוסקים בתחום - החל מן הציבור הרחב, דרך חברות ביטוח, סוחרי רכב, יבואני רכב, ועד לשמאים ולאנשי משרד התחבורה.

במהלך השנים נעשו ניסיונות שונים להפיץ בשוק מחירונים מתחרים, כמו למשל של השמאי אפרים

מוהר, אבל בסופו של דבר אף אחד, עד היום, לא הצליח לסדוק את המונופול.

בצידה האחר של הזירה ניצב מזה חודשיים הכח המשמעותי ביותר שהתייצב עד היום מול לוי יצחק. אתר האינטרנט הפופולארי יד ‭,2‬ אתר הלוחות הגדול בישראל, הפיק ומתפעל מחירון רכב אינטרנטי. לפחות בינתיים, מוצג המחירון לציבור חינם אין כסף.

בעוד שלוי יצחק סוקר, לכאורה, את השוק, יד 2 לא סוחר במכוניות אבל מהווה זירת מסחר אלקטרונית, מקום מפגש בין מוכרים לקונים וגם סתם סקרנים מסוגים שונים. למעשה, כל אדם עם גישה לרשת האינטרנט יכול לפרסם מודעה, בחינם, ולדרוש כל מחיר שעולה בדעתו.

לדברי אנשי יד ‭,2‬ האתר שלהם מרכז את רוב עסקאות המכירה והרכישה של רכב משומש בישראל ולכן הם אלה שקרובים אל מחירי העסקאות האמיתיות יותר מכל גוף אחר.

הכסף הגדול

חברת הוצאת תעבורה וסקרים המפרסמת את מחירון לוי יצחק היא חברה פרטית שלא חייבת בדיווח אודות הכנסותיה אלא למס ההכנסה. עם זאת, לא מוגזם להעריך שמדובר בחברה מאד רווחית ואחד ממקורות ההכנסה שלה הוא מחירון הרכב עצמו אשר נמכר תמורת 45 שקל לגיליון.

מדי שנה מבוצעות בישראל כ‭700-‬ אלף עיסקאות קניה ומכירה של מכוניות משומשות, ומכאן שפוטנציאל השוק של החוברת גדול למדי. בנוסף, אלפי עובדים בתחום החל מעובדי יבואני הרכב, דרך סוחרי רכב למיניהם וכלה בחברות ביטוח ושמאי רכב נזקקים לחוברת באופן קבוע ומנויים עליה. מחיר מנוי שנתי הוא 520 שקל.

מקור הכנסה נוסף הוא שיתוף פעולה בין לוי יצחק לבין אתר האינטרנט ‭WIN WIN‬ מקבוצת ידיעות אחרונות. גולשי האתר יכולים לקבל פרטים מהמחירון תמורת מנוי שבועי שעולה 25 שקל, דושבועי שמחירו 35 שקל או חודשי, תמורת 50 שקל.

מקור הכנסה משמעותי אחר הוא הפרסום בחוברת המחירון, שבגיליון האחרון כללה 55 מודעות של עמוד אחד או חצי עמוד ועוד כ‭47-‬ מודעות "סטריפ".‬
  
למעשה, כמעט אף גוף בתחום הסחר ברכב לא יכול להרשות לעצמו שלא לפרסם ב"מחירון הרכב הרשמי של המדינה" (כפי שמוצג מחירון לוי יצחק באתר האינטרנט ‭.(WIN WIN‬ בין המפרסמים נמצאים רוב יבואני הרכב, רוב חברות הליסינג, חברות השכרה, חברות טרייד-אין, חברות מימון, חברות ביטוח ועוד.

כדי להמחיש את השפעתו של מחירון הרכב על גופים אלה צריך לזכור שרובם מחזיקים, בכל רגע נתון, במלאי מכוניות ששווה המון כסף. לו, למשל, בגלל טעות מחשב אקראית היו כל מחירי המחירון צונחים ב‭,10%-‬ מרבית הגופים הללו היו סופגים, יחד, נזק מצטבר של מיליארדי שקלים. טעות לא סבירה לכיוון ההפוך היתה מעשירה אותם במיליארדי שקלים, וטעות במחירי המחירון של מותג ספציפי היתה משפיעה עליו ספציפית, וגם על המתחרים שלו. 

יצחק לוי הוא אדם ישר והמערכת שלו מנוהלת ללא רבב. אבל הסכנה לניצול לרעה של הכח, כל עוד מדובר במונופול של גוף כזה או אחר - בהחלט קיימת. אתר ‭WIN WIN‬ הוא ככל הנראה המתחרה הגדול ביותר של 'יד ‭'2‬ ומשקיע מאמצים ניכרים בתחרות הזאת. היות שלוי יצחק קשור ל‭,WIN WIN-‬ ל'יד ‭'2‬ יש צורך להציע שירות מקביל.

אלא שגם 'יד ‭'2‬ לא מנותקת מאינטרסים מסחריים, ושלא במקרה מדובר באותם כוחות כלכליים. נוסף למודעות ובאנרים באתר, וכן לינקים לאתרים של חברות מסחריות מתחום הרכב, חלק מן המודעות בלוח 'יד ‭'2‬ עצמו הן מודעות ממומנות של עסקים שונים, להבדיל מן המודעות החינמיות של לקוחות פרטיים.

במילים פשוטות, למרות ששני הגופים מבטיחים שעבודתם מקצועית לחלוטין ונקיה מכל שיקול זר - שניהם מתפרנסים מגופים בעלי אינטרס עצום בתוצר הסופי, שהוא מחירי המחירון.

ap
מגרש מכוניות - מתפרנסים מגופים בעלי אינטרס ap
איך סוקרים שוק?

לוי יצחק מציג נוסחא קבועה, לדבריו, לפיה מחירה של מכונית נקבע עלידי שקלול של מספר גורמים, שלכל אחד מהם ניתן משקל שונה.

למשל, סקר מודעות שמפורסמות בעיתונים ובאינטרנט תורם ‭12%‬ לשקלול המחיר. ‭10%‬ משוקלל מתוך "מעקב מכירות טלפוני" שמבוצע על ידי סוקרי החברה למי שכבר מכרו את מכוניותיהם. ‭20%‬ מן השקלול, כך לוי, נקבע על ידי מידע שמתקבל ממוסדות סחר - כלומר חברות טרייד-אין, ליסינג וכו'.‭18%‬ מהמחיר משוקלל בהתאם למידע שמתקבל ממוכרים פרטיים, ‭15%‬ על ידי מעקב אחר מודעות מכירה של יבואני רכב וסוחרים (שבהן מפורסמים מחירים), 10% מ"תגובות הציבור", 5% מ"סקר שוק השוואתי", ו‭5%-‬ מ"מאגר המידע הארכיוני" של החברה.

החברה של לוי יצחק מעסיקה, לדבריו, 50 עובדים, משתמשת בחברות סקרים חיצוניות וגם בלקוחות סמויים שמסתובבים במכוני בדיקת רכב לצורך הפקת מחירון הרכב. בנוסף, יצחק טוען שהוא מקבל קובץ נתונים מפורט מלוח הרכב של ‭,WIN WIN‬ כלומר שלפחות מבחינה סטטיסטית נתוני המחירים במודעות האינטרנטיות אמורים להיות זהים לאלה של 'יד ‭'2‬ (למרות שהיקף הפרסום שם קטן יותר).

על פניו מדובר בתהליך כמעט מדעי, אלא שהעננה שמרחפת מעל הכל היא שהתהליך איננו שקוף ולא נמצא תחת כל סוג של פיקוח ציבורי.

שיטת העבודה של יד 2 מבוססת ברובה על המודעות המפורסמות בלוח הרכב, כלומר מדובר ב"תוכן גולשים‭."‬ לכאורה, אם רוב עסקאות הרכישה והמכירה של מכוניות נמצאות אכן במודעות האינטרנט, אין ספק שסקר השוק שלה מבטא את "מחיר השוק" האמיתי.

אך למעשה, הדברים לא כל כך פשוטים. ראשית, רובן המכריע של המכוניות בנות פחות מ-3 שנים נמכרות כיום על-ידי חברות הליסינג וההשכרה, וחברות טריידאין גדולות.

שנית, חלק גדול מהסחר במכוניות ישנות יותר מבוצע על-ידי חברות טרייד-אין ועל-ידי אלפי "סוחרי מדרכה" שקונים ומוכרים מספר מכוניות משומשות בכל חודש.

שלישית, גם חברות הביטוח סוחרות בעשרות אלפי מכוניות משומשות שעברו תאונות קשות, נרכשו מן המבוטחים במצב של "אובדן להלכה‭,"‬ ונמכרות לסוחרי רכב, וגם בעלי מוסכים וסוכנויות למכירת רכב מבצעים אלפי עסקאות בחודש.

ב'יד ‭'2‬ טוענים שמידי חודש מפורסמות אצלם בין ‭40-35‬ אלף מכוניות משומשות, אלא שאין לדעת מי המפרסמים, שהרי הפרסום, ברובו, מבוצע בחינם. בנוסף, אם מחירון 'יד ‭'2‬ מייצג מחירי שוק, הרי שלכל היותר מדובר בשוק שמיוצג במודעות של 'יד ‭.'2‬
  
מחירון הרכב של 'יד ‭'2‬ שייך לחברת קורל תל (מפעילת האתר) ובשיתוף קבוצת מאיר אייל שמאים ויועצים. אייל, כפי שהוא מוצג באתר, הוא שמאי רכב בעל ותק של 14 שנים, ויחד איתו עוסקים בהכנת המחירון 7 אנשים נוספים (לפי הפירוט באתר‭.(‬

לדברי 'יד ‭,'2‬ מחירי המחירון אצלם נקבעים על-ידי "המחיר המבוקש על-ידי מפרסמי המודעות, ריכוז כל שינויי המחיר לאורך כל חיי מודעה, קבלת מידע ממוכרים שמסירים את המודעה לאחר מכירה, וכן נתוני הביקוש לכל דגם של רכב‭."‬
   
ממש כמו במקרה של לוי יצחק, גם לגבי מחירון 'יד ‭'2‬ נאלץ הציבור לסמוך על היושר והיושרה של העומדים מאחורי המחירון והוא לא חשוף לכל סוג של ביקורת ציבורית.
  
שאלה כמעט מתבקשת היא האם ישנם הבדלי מחירים בין שני המחירונים, אלא ששאלה זו מובילה לפרדוקס גדול יותר: אם מחירון המכוניות משקף באופן מהימן את מחירי המכוניות בשוק, הרי שהמכוניות בשוק נסחרות לפי מחירי המחירון, ואם המכוניות נסחרות לפי מחיר המחירון הרי שהמחירון, ולא השוק, קובע את המחירים.

"מתחת למחיר המחירון"

לצידו של הפרדוקס שוכן לבטח גם אבסורד קטן, שהוא המושג "מכוניות שנסחרות מתחת למחיר המחירון‭."‬ אנשי 'יד ‭'2‬ מיחצ"נים מדי פעם דוגמאות להפרשי מחירים בינם לבין "התנ"ך", אבל מכיוון שבשני המקרים אין לנו דרך לבחון את שיטות העבודה ואת מידת המיהמנות שלהן, אין לנו גם דרך לדעת האם המחירים מייצגים את הנעשה בשטח.

השאלה היא האם יצליח 'יד ‭'2‬ לערער את מעמדו של לוי יצחק בשוק הרכב, אבל התשובה הפשוטה ביותר היא שללקוח הפרטי זה לא באמת משנה. כל עוד קיימים רק שני כוחות, להבדיל מכמה עשרות, וכל זמן ששיטות העבודה של שני הגופים הקיימים חסויות, אין כל הבדל מהותי עבור הציבור.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''צרכנות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים