פרשנות: האם גוגל תצליח היכן שמיקרוסופט ואפל נכשלו?

ללא שינויים מהותיים בדרך המחשבה של גוגל ובאסטרטגיה העסקית שלה, יהיה קשה להכתיר את פרויקט GOOGLE TV כטלוויזית העתיד

עפר לאור | 23/5/2010 14:45 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
את העובדה שגוגל פוזלת לתחום הטלוויזיה אנחנו יודעים כבר הרבה זמן, והנה סוף סוף זה קורה.

ביום חמישי האחרון הכריז מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, על GOOGLE TV בכנס ה-I/O השנתי של החברה.

בעבר, גם אפל וגם מיקרוסופט ניסו להיכנס לתחום המחשב בסלון ברמות שונות. מיקרוסופט קידמה את רעיון ה-HTPC עם מדיה סנטר, פרויקט שהיא מריצה כבר מאז WINDOWS XP. ואילו אפל ניסתה עם קונספט פשוט יותר וריכוזי - APPLE TV. לצערינו, שתי החברות נכשלו כישלון חרוץ. 

העובדה כי גוגל הכריזה כי תשתף פעולה עם חברות חזקות ביותר, מדגישה את הרצינות שלה בכניסה לתחום החדש. כך למשל, היא תחבור ללוג'יטק בתחום התוספים (שלט, מקלדת, מצלמה), לסוני (טלוויזיות), לאדובי (פלאש), לאינטל (החומרה), ל-DISH (שותף בתחום הכבלים/לויין), ול-BEST BUY (הפצה). 
האם גוגל תצליח היכן שמיקרוסופט ואפל נכשלו?

הקונספט של מיקרוסופט היה להציע את כל האפשרויות על המחשב, מתוך מחשבה שאם הם מרכזים את הסלון סביב מחשב מבוסס WINDOWS, אפשר יהיה לבצע עליו כל מה שרוצים. מיקרוסופט נכשלה בגלל שהמחשב היה מבוסס WINDOWS - מוצר יקר, הרגיש מאוד לשינויים ועדכוני תוכנה, ומסובך מדי ללקוח הפשוט.  

במקרה של אפל, הגישה הריכוזית היתה מרכז העניינים. עדיין היה צריך מחשב בשביל לרכוש את התוכניות. המכשיר היה פשוט ונוח לשימוש אבל כבר מיושן במובנים רבים, והמודל העסקי (לרכוש הכל דרך itunes) בהחלט לא נראה כמו יתרון בולט אלא כמודל יקר לצפייה כאמצעי עיקרי.

כאמור, גוגל כבר הכריזה מזמן שהתחום של טלוויזיה ופרסום בטלוויזיה (מודל שונה לחלוטין מאפל ומיקרוסופט) מעניינים אותה מאוד. ההשקעה העצומה ביוטיוב,

אתר שלא מצליח כלכלית, אך מצליח למשוך את הקהל (חדירה מדהימה של 15 דקות צפייה ממוצעת ביום), מראה שההשקעה הזו היא לטווח ארוך.

מצד שני, מרבית האנשים צופים בטלוויזיה כמה שעות ביום, הרבה מאוד כסף הולך לפרסום בתחום הזה וגוגל רוצה פיסה גדולה יותר מהעוגה. מייסד יוטיוב אפילו הכריז לאחרונה כי הוא מתכוון להפוך את האתר למקור הווידאו העיקרי של דור הצעירים (GENERATION DOWNLOAD). המטרה: מספר שעות ביום של צפייה ממוצעת.

לשם כך, גוגל צריכה להפוך את הטלוויזיה למסך משמעותי עבורה. כמו אפל ומיקרוסופט, גם ענקית החיפוש מאמינה בחזון ה-3 המסכים והענן (נייד, טלוויזיה, מחשב + אינטרנט כמקור העיקרי של כח מחשוב). כך ש-GOOGLE TV מהווה את הכניסה של החברה לעולם התוכן הטלוויזיוני.

 Hometheater.co.il
גוגל טי וי Hometheater.co.il
שולטת על התכנים

לא לגמרי ברורה התפיסה מאחורי המכשיר (סוני כבר הכריזה שזה יהיה מובנה במסכים החדשים שלה). אבל אין ספק שמדובר בקפיצה משמעותית מעל מה שיאהו עשתה בשנתיים האחרונות - הוספת וויג'טים פרימטיביים של צ'אט, פייסבוק, מזג אוויר ועדכון חדשות ב-RSS למסכים הגדולים. כאן מדובר בכניסה לעולם האינטרנט ובענק.

נתחיל מזה שהמכשיר הראשון יהיה מבוסס על ATOM על גבי מערכת הפעלה ANDROID. שימוש בפלאש (10.1 שאמור להיכנס בקרוב מאוד ל-ANDROID רשמית), בעצם פותח את הפלטפורמה הזו לצפייה כמעט בכל מקור וידאו אינטראקטיבי שקיים כיום.

המקור העיקרי שגוגל מעוניינת לקדם הוא כמובן יוטיוב, אבל מכיוון שמדובר במערכת פתוחה, ניתן יהיה להריץ חיפושים ולנגן כל תוכן שיאפשר זאת. כלומר, אם יש תוכן כלשהו ברשת בפורמט שמתיר לגוגל לנגן אותו, ניתן יהיה לחפש אותו ולנגן אותו גם מהמכשיר הזה. ככל הנראה יהיה למכשיר אפשרות לפענח לפחות 720P H264 (התוכן HD היחיד שרשמית נתמך על ידי יוטיוב). 

המכשיר, לפי התיאור המאוד לא ברור שלו, יתחבר גם לחיבור הכבלים, מה שככל הנראה יאפשר לגוגל לספק את ה-EPG באופן שיאפשר חיפוש חכם יותר של תכנים. על ידי השתלטות על ה-EPG (שלטענת גוגל קשה מאוד לעשות בו שימוש כיום בגלל מחסור במנגנוני חיפוש חכמים דיים), החברה תחזיק את האצבע על השלטר של הטלוויזיה.

ברור שבהתחלה היא תפנה את הלקוחות לספק הכבלים והלווין שלהם כך שהם יוכלו לסמן, להקליט או לצפות בתכנים מה-DVR או הממיר שיש להם בבית, אבל העובדה שגוגל היא זו ששולטת במקור בו אנשים צופים תאפשר לה מהר מאוד להפנות אותנו לערוץ יעודי משלה כדי שנראה FLASH FORWARD למשל מיוטיוב HD (עם פרסומות של גוגל), במקום בערוץ המקומי שבו הוא משודר.

ללא תמיכה של חברות תוכן - המהלך עתיד להתפרק

למרות זאת, לא מצאנו לצד גוגל אף חברות תוכן שהיינו מניחים שיהיו השותפים הטבעיים במהלך שכזה. יש להניח כי ללא תמיכה של חברות תוכן, המהלך עתיד להתפרק בגלל עלויות וחסימות. בפרסומים לא רשמיים נודע כי גוגל חתמה על הסכמים ראשוניים (אך חלקיים בלבד) עם CBS, FOX, NBC ורשתות כבלים פשוטות.

שתי החברות שמעניין במיוחד לראות את התגובות שלהן יהיו NETFLIX (ספק תוכן פרמיום הגדול ביותר בעולם לתשלום דרך האינטרנט) ו-HULU (ספק התוכן החינמי האיכותית ביותר כיום). HULU מרכזת תכנים ממספר רשתות וחברות, כאשר היא חתומה על חוזים נוקשים לגבי איפה ואיך ניתן לצפות בתכנים שלה. HULU מונעת בעצם מכל דבר שעלול לגרום לתוכן לזלוג לסלון, ואף איימה בעבר (וגם חסמה) את BOXEE למשל, מלהציג את התוכן שלה בסלון.

כאשר מדובר במכשיר שכולל מימוש מלא של CHROME OS עם FLASH, יהיה מאוד קשה ל-HULU ו-NETFLIX להימנע מתמיכה ב-GOOGLE TV, מכיוון שהן לא יוכלו לדעת שמדובר בפלטפורמה כזו.

כך נעשה כיום בפועל עם BOXEE. הסיבה שהחברות הללו משחקות יפה עם BOXEE זה מכיוון ש-BOXEE נראה להם כמו מחשב רגיל לכל דבר. עם זאת, כשמדובר בחברה קטנה ומחתרתית כמו BOXEE, הם לא ממש מתרגשים. כשמדובר בשחקן משמעותי בתחום כמו גוגל, כאן כבר יש חשש גדול.

להערכתי, אם גוגל תאפשר הרצה של תכנים מהסוג הזה ללא רשות או הסכם, היא צפויה לתביעה משפטית. תביעה נגד BOXEE תתורגם לכך שהחברות הגדולות מנסות להפיל את השחקן ה"תמים" והקטן - מה שיגרום להן מכה תדמיתית קשה. תביעה נגד גוגל על ניצול התוכן שלהן ליצירת הון, בהחלט עלולה להתקבל באופן חיובי אצל הקהל הרחב. 

 Hometheater.co.il
טלפונים חכמים ישמשו כשלט למכשיר Hometheater.co.il
האם המכשיר יהיה שימושי?

לפי הדרך בה גוגל הציגה את המערכת, הגירסה הראשונה תתחרה במזרימדיות וב-BOXEE BOX. כלומר, תאפשר לנו לצפות ביוטיוב ובתכנים חופשיים (ככל הנראה גם למשוך תכנים מהרשת המקומית שלנו), ולהריץ אפליקציות של אנדרואיד (משחקים פשוטים, פייסבוק, טוויטר וכו').

המכשיר כולל מעבד CE4100 ATOM של אינטל ויכלול תמיכה טבעית ב-DISH NETWORKS (רשת לווין), אך גרסאות שונות יותאמו לכבלים ורשתות אחרות ברחבי ארה"ב. לוג'יטק תספק מצלמה, מקלדת ושלט חכם למערכת.

התפיסה של גוגל, לפחות לפי הווידאו שהיא מציגה, מתעלמת לחלוטין מהיכולות של TIVO והמהפכה לפיה ניתן לצרוך תוכן בזמנכם החופשי ובדרך פשוטה. ההתעלמות הזו ברורה ובוטה ומפספסת את העובדה שמרבית השוק בארה"ב כיום קובע את הלו"ז שלו לפי צפייה בטלוויזיה. המהפכה תגיע כאשר גוגל תצליח לאפשר לנו לצפות בכל התוכן שאנחנו צופים בו בתשלום, בחינם (תוך כדי צפייה בפרסומות גוגל). נכון לעכשיו, אני לא רואה את זה קורה.

המכשירים מהדור הראשון לדעתי יהיו לא יותר מאשר הרחבה של CONNECTED TV, כלמר מה שכבר קיים במסכים של כמעט כל היצרנים הגדולים - אפשרות לצפות ביוטיוב, לזפזפ בין אתרים באינטרנט ועוד.

האמת שעבורי לא ממש מדובר במהפכה. אני משתדל להרחיק את דפדפן האינטרנט מהמסך הראשי שלי, והדפדפן העיקרי שלי כשאני נמצא מול הטלוויזיה זה האייפד או האייפון שלי. אין לי רצון לקרוא חדשות מהמסך הגדול, ללחוץ על טוויטר או לראות מה החברים שלי עושים בפייסבוק כשאני צופה בתוכנית כלשהי.

לכן, המבחן האמיתי הוא לא באפליקציות, בדפדפן או ביוטיוב, אלא האם גוגל תצליח להביא תוכן אמיתי למסך הגדול.

האם זה יצליח?

ההימור שלי הוא שלפחות בשלב הראשון חד-משמעית - לא. גוגל תצליח יפה היכן שאפל נכשלה, וללא ספק היא גם תצליח לגייס עוד ספקי חומרה ותשפר את התוכנה ללא הכר. כך זה עובד גם בעולם הסלולר שבו תוך זמן קצר היא הצליחה לקצור הצלחה רבה בנתח השוק (אם כי לא ברווח כלכלי).

בשביל להצליח בתחום הטלוויזיה על גוגל לשבור לא מעט סטיגמות ולפרוץ דרך חדשה. תחום הטלוויזיה והתוכן מאובן עם הסכמי הפצה מקומיים ומסובכים מזה עשרות שנים, וייקחו לא מעט שנים כדי להתיר את הסבך הזה.

האמת היא שללא פוש רציני או איום גדול על האולפנים והרשתות, אין לחברות שום סיבה לאפשר לגוגל להשתלט להם על הרווחים מהפרסומות. הדרך היחידה שזה יכול לעבוד היא אם גוגל תתחיל לייצר תוכן או אם היא תיפתח את הדלת לחברות עצמן להשתמש בכלים שלה בשביל לשדר ישירות לצרכן הסופי ולהרוויח ממנו.

כלומר, מה שגוגל בעצם הולכת לעשות זה לפתוח פלטפורמה חדשה שתרוץ בכל מקום כמעט (סלולר, מחשב והמסך "הגדול"), שבה כל גוף שרוצה לשדר יוכל לעשות זאת ללא צורך בפיתוח פלטפורמה יקרה.

על גבי התשתית הזו גורמים כמו רשתות טלוויזיה, ערוצים שונים או אפילו רשתות של כמה ערוצים, יוכלו בעצם לשדר, להשתמש בפרסומות שלהן (או להתחלק ברווחים עם גוגל שתספק להם את הפרסומות) וליצור מנויים, כאשר הם לא צריכים לדאוג לתשתית, תמיכה טכנית או פתרונות טכנולוגיים. אני מעריך שלא מעט ערוצים מקומיים יקפצו על ההזדמנות, בדומה לערוצי הרדיו של SHOUTCAST - תשתית זולה עד חינמית, אבל גם רווח מאוד קטן על התוכן עצמו.

האם HULU עצמם ירצו להשתמש בפלטפורמה הזו? קשה לי להאמין. מדובר בפלטפורמה שמרנית במיוחד שמתקשה להבין כיצד לתרגם את ההצלחה שלה לכסף ו-GOOGLE TV מהווה תחרות לכל דבר ל-HULU.

גופים שונים כמו VIACOM עם COMEDY CENTRAL משכו את התוכן שלהם מ-HULU לאחר שהבינו שהם יכולים לעשות מהתוכן הרבה יותר כסף על ידי פרסומו באתר שלהם עצמם. HULU קשורה עם הסכמים כובלים מאוד ומתקשה להעביר את התכנים שלה לפלטפורמות סלולריות, שלא לדבר על פלטפורמות כגון טלוויזיה.

גם ל-NETFLIX תהיה בעיה לא קלה. שימוש בפלטפורמות פתוחות לחלוטין כמו ANDROID מסוכנות למערכות שלה ועלולות לחשוף את המודל לפריצות. עד כה, גם NETFLIX, שהינה בחוד החנית הטכנולוגיות כיום בטלוויזיה, התקשתה לעשות את המעבר למחשב ולסלולר (אם כי היא מתקדמת בהרבה מ-HULU ומפיצה כיום את התכנים שלה למשל גם באייפון וגם בכל שלושת פלטפורמות המשחקים המובילות).

נכון לעכשיו, השירות של גוגל מכוון לארה"ב, כך שאפילו בקנדה השכנה לא יוכלו להשתמש בפלטפורמה הזו. עם כל הכבוד לארה"ב, פלטפורמות כמו HULU מתקשות לגדול כשהשוק שלהם הוא 300 מיליון אמריקאים, בעוד שמיליארדים יושבים בצד ואינם יכולים לקבל את השירות.

 Hometheater.co.il
הצלחה או כישלון? Hometheater.co.il
תוכן מקומי ופורמטים

בכל מקרה, די ברור שכל תוכן שגוגל תצליח לגייס יהיה עדיין כבול באותם הסכמים ארכאיים, מה שימנע שימוש אצל מרבית צרכני העולם. גם הצרכנים הישראלים צריכים להתכונן לאכזבה ולקבלת הודעה בסגנון "תוכן זה לא ניתן לצפייה באזור הגיאוגרפי שבו אתה נמצא".

לכן, השאלה המשמעותית ביותר שיש לשאול היא האם גוגל תתמוך בפורמטים שימושיים לנו והאם הם יכולים לנגן תכנים מהרשת המקומית שלנו. לשאלה הזו יש לי תשובה פשוטה: לא. המכשיר מראש אינו מיועד להיות תחליף למזרימדיה. גוגל לא מעוניינת בתוכן המקומי שלכם, אלא רוצה לתת לכם בדיוק את מה שהיא נותנת ברשת - מנגנון חיפוש טוב לתוכן חינמי (ואולי לא חינמי) בעיקר בארה"ב ורק אחר כך רק בשאר העולם.

המעבד החלש שנבחר למכשיר הראשון עלול לפגום ביכולות שלו לפענח כראוי פורמטים איכותיים ב-1080P. סביר להניח שהפלטפורמה הפתוחה והזולה, עם זאת, תאפשר למכשיר להריץ מערכות כמו BOXEE, MYTH ודומיהם - מה שאומר שניתן יהיה להסב את המכשיר למזרימדיה בינוני פלוס. האם זה שווה? סביר להניח שהמחיר יהיה דומה למזרימדיות קיימות, כך שבמובן הזה אין לנו כל כך למה לצפות.

בין היתר, גוגל הולכת להשקיע בפורמט WebM, פורמט וידאו חדש שגוגל מקווה שיאפשר מעבר לפורמט חופשי של וידאו באינטרנט, ללא תמלוגים (בניגוד ל-H264). לפי הערכות בשוק (כולל של אפל), פורמט זה אינו שונה דיו מ-H264 בכדי לאפשר שימוש חופשי אמיתי בו ללא תמלוגים. לטענת המבקרים של הפורמט, מדובר על וריאציה פשוטה על MKV (הלא הוא MATROSKA CONTAINER) עם CODEC שהוא פשוט H264 עם כמה שיפורים קטנים.

לפי אותם מבקרים, פורמט זה לא יתפוס מכיוון ששימוש מסחרי בו יגרור ללא ספק תביעות קשות מבעלי זכויות הפטנטים של H264. עם זאת, גוגל נחושה לדחוף את הפורמט הזה, מה שעלול לגרום לעלייה בשימוש בו בשנים הקרובות.

אני אישית מתקשה לראות כיצד הפורמט הזה מתחרה בכבוד אל מול H264 או MKV כקונטיינר וקודק מובילים ברשת.

ייקח עוד זמן

אין ספק שמדובר ביריית פתיחה משמעותית וכניסה של גוף חזק מאוד לתחום הטלוויזיה. אין לי גם ספק שהפרופיל של טלוויזיה אינטרנטית קיבל זריקת עידוד משמעותית במהלך הזה.

עם זאת לדעתי, יידרשו עוד שנתיים לפחות בשביל שגוגל תבנה אסטרטגיה ברורה לכניסה משמעותית לתחום הטלוויזיה. לא מספיקה רק פלטפורמת חומרה או תוכנה משמעותיים - המהפכה תגיע רק כאשר בעלי התוכן יבינו את הערך המוסף של שידור תכנים ברשת ויפתחו אותה לכל העולם (לא רק בארה"ב).

אני מאמין גדול במעבר של הטלוויזיה לרשת. וכאשר הגופים הגדולים להפקת תוכן ימצאו דרך להרוויח כמה סנטים על כל צופה, הם ירצו לשדר את התכנים שלהם ישירות אלינו על פני שידור דרך גופי ביניים והסכמים כובלים.

ברור לי לחלוטין שניתן לשדר תוכנית טלוויזיה מיינסטרימית דרך האינטרנט ושהאולפן שמפיק אותה יכול להרוויח יותר כסף בשידור ישיר לכל העולם, לכל מי שרק רוצה. המודל העסקי לעשות זאת הוא רק עניין של זמן.

כפי שאני טוען כבר כמה שנים, ימי המודל העסקי של מתווכי הביניים ספורים. האולפנים עדיין לא מבינים זאת אבל הם יכולים להרוויח הרבה יותר כסף מפרסום ישיר (במנוי או במודל פרסומי), בשידור ישיר ללקוחות. האם GOOGLE TV זו הפלטפורמה שתעשה את פריצת הדרך הזו? לדעתי לא עם איך שהיא הוכרזה כרגע. דרושים לה מודלים עסקיים ברורים לגורמים המשדרים, הסכמי תוכן חזקים ויכולת להפיץ את הפלטפורמה באופן מאובטח ונרחב.

לשם כך, הגופים שמפיקים את התוכן חיייבים לסמוך על גוגל בעיניים עצומות, כפי שהן סומכות על אפל ומיקרוסופט (שכאמור נכשלו במאמציהן לעשות פעולות דומות). אמון כזה לא קיים כרגע, ולדעתי חברות ההפקה והאולפנים הגדולים חוששים מכך שגוגל מחפשת מודל עסקי שמטרתו להעביר את המשקל הכלכלי אליה במקום אליהן.

יש הרבה מאוד פוליטיקה שגוגל צריכה לעשות לפני שהמודל שלה יכול לעבוד. עם זאת, גוגל מאז ומתמיד היתה חברה מאוד סוליסטית וחלשה בפוליטיקה שכזו.

אין ספק שנעשה צעד גדול מאוד לכיוון הנכון, אבל ללא שינויים מהותיים בדרך המחשבה של גוגל ובאסטרטגיה העסקית שלה, אני מתקשה לראות בהכרזה כטלוויזית העתיד.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים