סטארט-אפ וויקאנד: מרתון של יזמות

כמה זמן לוקח לסטארט-אפ לעבור משלב הרעיון לשלב המוצר? אם תשאלו את מאות האנשים שמגיעים ל"סטארט-אפ וויקאנד", התשובה היא בסך הכל 54 שעות רצופות של עבודה מאומצת. מהפרויקט נולדו לא מעט חברות חדשות ופטנטים, שעניינו אפילו את גוגל. יש לכם רעיון? השבוע זה קורה בתל אביב בחסות אתר ניוזגיק ומעריב עסקים

אלכס דורון | 20/2/2011 20:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לפני 40 שנה מוזיקאי יפני בשם דייסוקה אינואה מהעיר קובה המציא את מכונת הקריוקי. כיום תעשיית הקריוקי העולמית מוערכת ב-10 מיליארד דולר בשנה, אבל אינואה לא זכה ליהנות מפירות המצאתו: הוא לא טרח לרשום על המצאתו פטנט, וכך לא זכה להפוך - אולי - לאחד האנשים העשירים בארצו.

כעת מסתמנת המצאה חדשה, שעשויה להחליף את הקריוקי: ה"מוביוקי" (Movieoke.TV). את הרעיון והמודל הראשוני, שאמורים להעביר את רעיון הקריוקי לעולם הסרטים, הגו 5 ישראלים, שי דיוויס, זאב ריבלין, איתי שירב, אורן יום-טוב ו אריק זעדי.

הוא הוצג לראשונה ביולי האחרון בכנס ה"סטארט-אפ וויקנד" שנערך במרכז פרס לשלום ביפו, ואף זכה במקום הראשון מבין 73 הרעיונות שגולגלו ב-50 שעות האירוע הדחוס. אם יתממש החזון שעליו חתומים החמישה, יש להניח שלא תחזור על עצמה הפאשלה של אינואה.

כנס הסטארט-אפ וויקאנד הישראלי השלישי יתקיים השבוע בימים רביעי-שישי. בין נותני החסות והספונסרים ניתן למצוא את מרסי קורפ - תאגיד בינלאומי ללא מטרות רווח המפתח מודלים עסקיים לשיתופי פעולה בין ישראלים לפלסטינים, בהתאם לחזון שטווה באחרונה הנשיא שמעון פרס וגם מיקרוסופט, אוליבסטון, פישברן אחזקות ולראשונה גם מעריב.

הרעיון לאירוע הסטארט-אפ וויקאנד נולד ב-2007 בקולורדו , ארה"ב, ומאז תפס תאוצה עולמית. הוא מיועד לכל אותם אנשים שקמים יום אחד בבוקר ובראשם מבזיק רעיון מקורי וחדשני. אך במקום שיתחילו לחפש שותף שיסייע לממש אותו ויתרוצץ בכנסים ובאירועי נטוורקינג שונים בתקווה לפגוש את האדם הנכון - הכנס נותן להם הזדמנות להתחכך עם מיטב המוחות בתחום האינטרנט והתקשורת הסלולרית במשך 50 שעות בלבד, ולעשות שם את הצעדים הראשונים להקמת הסטארט-אפ.
יניב פלדמן
כנס סטארט-אפ וויקאנד בשנה שעברה. המנצח מקבל מענק של עשרות אלפי שקלים יניב פלדמן
מודל עולמי

בשני הכנסים שנערכו בישראל מאז 2009 (הכנס הבתולי של 2008 היה דל משתתפים ולא נכלל במניין) כבר השתתפו במצטבר למעלה מ-300 אנשי היי-טק, מתכנתים ומעצבי אתרים, בודקי תוכנה, אנשי שיווק ומכירות, יזמים, מימשקאים, נציגי קרנות הון-סיכון וגופי השקעות, חברות מתעשיית ההיי-טק המקומית ואפילו עורכי דין המתמחים בקניין רוחני. טווח הגילאים נע בין מסיימי צבא ל-60 פלוס.

בכנסים גולגלו עד כה למעלה מ-250 רעיונות ונוצרו 25 קבוצות עבודה, כאשר בכל כנס הוצגו 16-12 מיזמים. "עד היום הוקמו במסגרת שני הכנסים הללו 5 חברות סטארט-אפ בראשית דרכן", מספרת מורן בר, מנכ"לית ניוזגיק מקבוצת גיקמדיה, שנמנית על מארגני האירוע. "ייתכן מאוד שאצל חלק מהן הרעיון המקורי שהציגו עבר אי אלו שינויים במהלך הכנס. זה אפילו טבעי".

על פי הקונספט של הכנס, במהלך ימי האירוע והפגישות מתגבשות קבוצות עבודה שעובדות יחד על רעיון. בהמשך הן אפילו בונות אתר, ממחישות מודל ומציגות אותו במשך 2 דקות לפני כלל המשתתפים.

המצגות עוברות הליך בחירה, ו-10 הרעיונות הטובים ביותר מוגשים לשיפוט ולבחירת 3 המצטיינים. הזוכה במקום הראשון ייהנה מחבילת

פרס בשווי עשרות אלפי שקלים כסיוע ראשוני להקמת חברה אמיתית, אם הצוות אכן יחליט להמשיך הלאה.

פורמט קבוע זה של האירוע תקף עתה לגבי כנסים זהים, שמתקיימים בדיוק בתקופה הזאת של השנה ב-170 ערים ברחבי תבל עם יותר מ-15 אלף משתתפים. במקביל לכנס התל אביבי יתקיים השבוע כנס בדנמרק. לפני שבוע נערך כנס באדמונטון, קנדה, וקודם לכן נערך בסיאטל, בוסטון, אורגון, פריז, טוקיו, אתונה וניו יורק.

בר מספרת כי "השנה נקיים בישראל עוד 4 כנסים כמו זה שבתל אביב, כדי שהרעיון יופץ גם לאזורים אחרים". על פי התוכנית (טרם נקבעו מועדים סופיים), יתקיימו סטארט-אפ וויקאנד'ס בחיפה, בבאר שבע, בירושלים ועוד אחד בתל אביב (בקמפוס אוניברסיטת תל אביב ברמת אביב).

לכנס השבוע יגיעו גם אורחים מחו"ל - ממיקרוסופט, מארגון סטארט-אפ וויקאנד העולמי (שישמשו גם כחונכים, מנטורים) וגם יזמים מנוסים כמו גיל הירש, מייסד ומנכ"ל Face.com, ויאיר גולדפינגר, אחד מ"ארבעת המוסקטרים" שיזמו וייסדו את ICQ המיתולוגי, אשר כיום מנהל את חברת הסטארט-אפ Dotomi. הם ישתפו את באי הכנס בניסיונם האישי ויספרו על על רגעים קשים ועל רגעי הצלחה.

יניב פלדמן
בשני הכנסים שנערכו בישראל כבר השתתפו במצטבר למעלה מ-300 אנשי היי-טק יניב פלדמן
כור היתוך יזמי

בשנים הקודמות העניק סטארט-אפ וויקאנד הזדמנות ייחודית ונדירה למדי לשיתוף פעולה בין יזמים ישראלים לפלסטינים, והמארגנים מקווים שכך יקרה גם הפעם. בכנס שנערך ביולי שעבר נוצרו במהירות 10 קבוצות עבודה, מתוך חבירה טבעית מאוד של אנשי המקצוע הישראלים עם הפלסטינים.

"ראינו אצלם את אותו הזיק בעיניים, המצוי בדנ"א היזמי הקלאסי - ובכך לא היה שום הבדל בינם לבין הישראלים", מציין אדי רזניק, לשעבר איש סאן מיקרוסיסטמס העוסק כיום בקידום סטארט-אפים לשוק העסקי ומשמש כאחד ממארגני הכנס.

צוות פלסטיני שפיתח מערכת תוכנה בשם Do It There, שמאפשרת להשתמש בשירותים מבוססי מקום בטלפונים סלולריים פשוטים, הוצג אשתקד בשלב הסיום של הכנס בתל אביב, והרעיון נועד להצגה בכנס הבינלאומי "מובייל מאנדיי" שנערך בהלסינקי.

אך חברי הצוות הפלסטיני לא הספיקו לקבל אשרות יציאה לחו"ל עקב סיבוכים ביורוקרטיים שונים, ואת המצגת שלהם הציג בשמם איש היי-טק אחר, פלסטיני אף הוא. בקבוצה הפלסטינית היתה גם אישה יחידה, ראשה חוסייני, שאף הובילה צוות שהוקם במהלך האירוע, אשר בו השתתפו גם ישראלים.

הפרויקט נקרא Yalla Plan, ומדובר במערכת באתר אינטרנט לתכנון מדוקדק של אירועים, כמו חתונה למשל. "ראשה היא סטודנטית להנדסה ומדעי המחשב באוניברסיטת ביר זית. הרעיון עצמו כבר הגיע לגוגל", מספרת טובה שר, נציגת ארגון מרסי. "ייתכן שלכנסים מסוג זה מגיעים גם 'מרגלים תעשייתיים'. הצגת רעיונות שטרם גובשו לכדי רישום פטנט שיגן עליהם - היא סיכון מחושב. אבל זה גם הבסיס לכל הקשור לפעילות בקוד פתוח".

לסטארט-אפ וויקאנד שייערך השבוע נרשמו עד כה 40 אנשי היי-טק פלסטינים - בעיקר מתכנתים מרמאללה, שכם, טול כרם ומזרח ירושלים - ואפילו 5 מעזה. ההערכה היא ש-30 מהם יגיעו לאירוע, ולא ידוע כרגע אם העזתים יקבלו אישורים מגורמי הביטחון.

יניב פלדמן
סטארט-אפ וויקאנד - הזדמנות ייחודית ונדירה למדי לשיתוף פעולה יניב פלדמן
סיעור מוחות

לא קשה למצוא הצלחות שנולדו מסיעור המוחות האינטנסיבי בכנסים הקודמים. "בכנס הראשון בישראל שנערך בחסות יבמ הגיעו בעלי רעיונות אפילו מארה"ב ומדנמרק", מספר רזניק. "האמריקאי הציג רעיון שהגה למוצר, שאותו פיתח במהלך 50 שעות הכנס בארץ יחד עם אנשי תוכנה מקומיים ומומחים בתחומים האחרים".

הכנס שנערך לפני שנתיים הוליד גם גרעין לחברה בשם Qlee Q, והיא כבר מחפשת משקיעים. "היזמים הגיעו לכנס, הכירו אנשים, עשו מינגלינג ויצרו קשרים חברתיים - ואז באו אלי ואמרו: לא מצאנו רעיון טוב או אנשים מתאימים", מספר רזניק. "הצעתי להם ללכת הביתה, לישון ולחשוב על רעיון טוב - ואז לבוא למחרת".

היזמים חזרו לרזניק עם רעיון מקורי לפתרון בעיה ידועה לפעילי האינטרנט: הרצון לדעת איזה מידע ברשת אכן אמיתי, מדויק ואמין, ואיזה לא. "אתה קורא דברים באתרים שונים, כולל חדשות, ואינך יודע אם המידע הוא נכון", ממשיך רזניק. "הרעיון היה לפתח אלגוריתם שיבדוק עבורך את נכונות המידע. את הצוות הזה מוביל דן שמיר, וככל שידוע לנו הוא ממשיך לעבוד על פיתוח הרעיון שלו שהוצג בכנס שלנו".

רוצים להירשם לכנס? ­לחצו כאן

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/tehnology/ -->