לא רק מלח: גם סוכר מעלה את לחץ הדם
מחקר אמריקאי מצא כי כמו המלח, גם צריכה מוגברת של דברי מתיקה עשירי פרוקטוז מעלה הסיכון ליתר לחץ דם

עליה של עשרות אחוזים בסיכון ליתר לחץ דם צילום: רויטרס
ממצאי המחקר, שפורסמו בכתב העת Journal of the American Society of Nephrology, מצאו כי אנשים ששילבו בתפריט היומי שלהם צריכה של מזונות עשירים בפרוקטוז - סוכר פירות שמשמש תוסף במזונות מעובדים רבים - נמצאים בסיכון מוגבר לפתח יתר לחץ דם.
על פי הנתונים, שתיית משקאות מסוכרים בכמות של שני בקבוקים אישיים וחצי ביום, או צריכה יומית שוות ערך של פרוקטוז ממזונות אחרים, מעלה את הסיכון ליתר לחץ דם ב-30%. לדברי החוקרים, הסיכון לעליה בלחץ הדם מפרוקטוז הוא עצמאי ומתווסף לגורמי סיכון תזונתיים אחרים העלולים לגרום לכך כמו צריכה מוגברת של מלח, פחמימות והשמנת יתר.
צוות המחקר, בראשות ד"ר מישל קונקול, התמקד במזונות עשירים בפרוקטוז כמו משקאות מסוכרים, עוגיות, סוכריות ושוקולד. הבודקים בחרו שלא לכלול צריכה של פירות במחקר למרות הפרוקטוז המצוי בהם באופן טבעי, מפני שפירות מכילים רכיבי מזון נוספים להם השפעות פיזיולוגיות אחרות.
כמות של 2.5 פחיות ביום
החוקרים בחנו את הרגלי התזונה ומדד לחץ הדם בלמעלה מ-4,500 משתתפים בוגרים, ללא היסטוריה של יתר לחץ דם. הנתונים עליהם התבססו נאספו על ידי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות והם כללו גם מדדים אודות רמת הפעילות הגופנית ומדד מסת הגוף של הנבדקים.
על סמך נתונים אלו העריכו החוקרים כי כמות הפרוקטוז הנצרכת בממוצע ביום היא 74 גרם - שווה ערך לשתי פחיות וחצי של משקאות מסוכרים. החוקרים הדגישו כי אלו הצורכים כמות ממוצעת שכזו עלולים לסבול מסיכון מוגבר לפתח יתר לחץ דם ב-30%. הנבחנים שצרכו מעל 74 גרם פרוקטוז ביום היו בסיכון גבוה יותר לסבול מיתר לחץ דם.
מומחים שלא נטלו חלק במחקר טענו
כי הממצאים לא קושרים באופן ישיר בין פרוקטוז לבין מנגנון העלייה בלחץ הדם ושייתכנו גורמים נוספים ולא ידועים שגרמו לתופעה. למרות זאת, גם מומחים אלו הודו שישנן עדויות לפיהן עודף פרוקטוז אינו בריא ויש להימנע מצריכת יתר.
ד"ר קונקול וצוותו אישרו שאכן דרוש מחקר נוסף שייתן תוקף ויסביר את הקשר הישיר שבין צריכת פרוקטוז לבין יתר לחץ דם. לדבריהם, לא ברור כיצד הפרוקטוז משפיע באופן ישיר על לחץ הדם, אך השערה אחת היא שנוכחותו מעודדת את הגוף לספוח נתרן באופן יעיל יותר. השערה נוספת היא שפרוקטוז מעלה את רמת החומצה האורית (חומצת שתן) בגוף - תופעה הידועה כגורמת לעליה בלחץ הדם.




נא להמתין לטעינת התגובות