לא יוצא מהתמונה

בדיוק ביום הכניסה הקרקעית לעזה, חנך מיקי קרצמן תערוכה חדשה, המתעדת את הסכסוך דרך עדשת מצלמתו. "הסיקור אצלנו הוא סיקור של הסתרה", הוא אומר

נעה ברק | 9/1/2009 8:01 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"כשאני בוחן את סיקור האירועים עכשיו, בימים האחרונים, אני מבחין שלא מראים לנו מה קורה שם", אומר הצלם מיקי קרצמן. "אם מסתכלים באל ג'זירה רואים דברים איומים, סלקטיביים כמובן, ואצלנו רואים רק פטריות עשן. מבחינה חזותית זה נראה כמו הסתרה: אותו קריין מול אותו רקע - כלום לא משתנה ולא זז. זו אכן הסתרה, וזה בעייתי. אין לזה חשיבות ביטחונית, להסתרה הזאת, זה שטויות. צילום, כמו גם אי צילום, הוא כלי פוליטי.
מיקי קרצמן - חאן יונס
מיקי קרצמן - חאן יונס צילום: מתוך התערוכה

הוא בונה דעת קהל וככזה הוא בעל חשיבות. אני מדבר עם אנשים בעזה בטלפון, הם מתארים תחושות שלהם מהבית, בחושך, זה יותר מזעזע מאשר כל דימוי חזותי שראיתי בכלי התקשורת. ואז פתאום יש רעש והם שואלים אותי 'אתה שומע?', ואני שומע. לזה אני מקשיב - לא למסך הטלוויזיה. לצערי, ככל הנראה, אין רייטינג בלצלם אנשים מפוחדים בביתם".

היית רוצה לצלם עכשיו בעזה?
"כן. בפתיחת התערוכה שלי השבוע צופים ראו צילומים של בתים הרוסים בעזה ושאלו אם נסעתי, צילמתי, חזרתי ופיתחתי מהר. אני מכיר את עזה היטב וביליתי שם המון. המקום מדווח לא נכון. אני לא מצליח לראות דימויים של חיי יומיום. רק אללה הוא אכבר וידיים לשמים או קריעת בגדים וצרחות. לא מראים לנו אותם בתוך הבתים, לא יודעים שהתגובה לקסאמים ולגראדים יכולה ליפול להם על הראש. הפער הוא פשוט מטורף. אנחנו לא חשופים לפחדים שלהם. זה מה שאני הייתי מצלם".

קרצמן מדבר על "כתמים עיוורים", על הדברים שנמצאים מול העיניים ובכל זאת אינם נראים. "הרבה פעמים גם אני לא רואה, אך העיסוק בצילום גורם לי לראות. הכלי מאפשר לצלול לתוך הדבר, להצביע עליו ולחקור אותו".

יש הבדל בין צילום במלחמה וברגיעה?
"בזמן מלחמה מחפשים את השוט שימכור עיתון. התקשורת נמצאת במקום מסוכן - מה שמנחה אותה הוא שיקולים מסחריים. אם אתה מחפש דימוי שימכור יותר טוב את העיתון, אתה חוטא למקצוע".

קרצמן, צלם ותיק ומוערך וראש המחלקה לצילום בבצלאל, מתעד את הסכסוך הישראלי-פלסטיני כבר שנים רבות. בתערוכה החדשה שלו, הקרויה בפשטות "עבודות", שנפתחה בתזמון מעניין בשבת האחרונה, יום הכניסה הקרקעית לעזה, בגלריה שלוש בתל אביב, מוצגות עבודות שצילם בשמונה השנים האחרונות.

להבדיל מעבודות קודמות, בתערוכה הנוכחית אין כמעט נוכחות אנושית. יש בה מחסומים וחומות, בתים נטושים, שטחי ספר. "במהלך שמונה השנים האחרונות אני עסוק יותר בממסד שמקיים מציאות מאשר בקורבנות של המציאות", אומר קרצמן.

"אני מסתכל על ארכיטקטורות ועל תופעות: בתים נטושים, חלוקות שטחים והאופן שבו מייצרים מציאות בעזרת ניהול שטח. יש בזה פחות דרמה, אבל הכביכול ניואנסים שרואים בשטח, שנראים אקראיים, הם ממש לא כאלה. פתאום אני נהיה יותר ערני - מבין את החשיבות של הדברים ומצלם".

קרצמן אינו בורח מהתיוג האינסטינקטיבי שלו כאמן פוליטי שמאלני, שדבק בו בין היתר בשל המדור "אזור הדמדומים" בעיתון "הארץ", שעליו הוא חתום עם העיתונאי גדעון לוי. "ההגדרה של הפוליטי היא הגדרה בעייתית", הוא אומר. "לטעון על משהו שהוא לא פוליטי זו כבר עמדה פוליטית. להבדיל, להגיד שהכול פוליטי - כבר מבטל הכול".

ובכל זאת, היכן אתה ממקם את עצמך בתוך סבך ההגדרות הזה?
"הצילום הוא יצירה של פורטרט עצמי - אתה מצולם בכל צילום שאתה עושה. הדברים הללו מטרידים אותי ולכן אני נמצא בהם. הצילום, כשלעצמו, הוא כלי פוליטי כי הוא מתווך ומצביע. אני חושב שאני אמן פוליטי, אך יותר משאני פוליטי, אני מצלם את הפוליטי. התיוג שלי ככזה אינו מפריע לי שכן אני גם שותף בבנייתו, הוא אינו נבנה רק מבחוץ. הוא כן מפריע לי כאשר הוא חוסם ומפריע לראות רבדים נוספים.

"בנוסף, כשאני מצלם אני מצלם, חד משמעית, לסביבה שלנו, לישראלים, ליהודים ולמי שנמצא בצד הזה של הסכסוך. מכיוון שזהות הצלם היא קריטית ליכולת הקריאה של הדימוי, חשוב מאוד שעין ישראלית ת? ראה, תצלם, ותראה הלאה. גם כדי שלא יהיה חשד לזיוף או לתעמולה".

גדעון לוי, שותפך למדור "אזור הדמדומים" ב"הארץ" כותב באחד הטורים האחרונים "לבה של ישראל כבר גס דיו, היא יכולה להכיל תמונות קשות ולהישאר באדישותה". אם כך, בשביל מי אתה מצלם בעצם ולאיזו מטרה?

"גדעון ואני חלוקים. שנינו מסכימים שלעיתון יש השפעה מוגבלת מאוד, אלא שגדעון מתוסכל מהעניין ואני רגוע. אני מנסה לשכנע אותו שאנחנו עושים עבודת תיעוד, אבל

אותו זה פחות מעניין. הוא לא רוצה לעבוד על ארכיון. זה דיון בינינו שחוזר על עצמו פעם בשבועיים. אני מצלם לדורות הבאים. אין לצילומיי חשיבות היום".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים