גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


שלוש תחנות במסלול ציור תל אביבי

מסלול ציור מסתמן לו בעיר: ציור צבעוני, פיגורטיבי וסיפורי, יצרי, דמיוני. ללא מישטור עצמי, משוחרר גם ממאפייני “ציור ישראלי” כפי שהכרנוהו פעם. גיל ומוטי, אופיר דור ובן בן רון

רותי דירקטור | 8/1/2009 11:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
swimming, גיל ומוטי
swimming, גיל ומוטי צילום: מתוך התערוכה
תחנה 1: גיל ומוטי. בתערוכה בגל-און מוצגים ציורים בלבד, עניין שאינו מובן מאליו אצל אמנים רב תחומיים. עם קשר או בלי קשר לפעילותם הרב-תחומית, הציורים בתערוכה אינם אחידים מבחינת עניין, איכות עשייה ואפילו הכוח המניע אותם.

האם גם ציור יכול להיות "עוד מדיום"? הבולטים מבחינת העניין הם ציורים בפורמט פנורמי, באחד מצויר נוף אום אל פאחם, עם שמיים אפורים מבשרי רע, ובשני זהו צומת במרכז הארץ, עם תחנת אוטובוס ותחנת הסעה, ושפע כיתובים על שלטים, מדבקות וגרפיטי.

מוזר ומושך, גם מבחינת עילגותו - ציור של גינה אפלולית עם פסל של קדישמן ודמות גנן בסבך. רק לפני שבועות אחדים הציג דוד ריב בבית האמנים בתל אביב ציור גדול של אום אל פאחם וגם ציור של גן הפסלים של יחיאל שמי בכברי.

ההשוואה לריב עשויה להבהיר משהו על מזג הציור של גיל ומוטי -  ריב מתעקש על ציור, יש משהו תמים והתאבדותי כאחד בציור שלו. גיל ומוטי מרוחקים יותר, עושים שימוש בציור יותר מאשר נצמדים אליו נואשות, וזוהי אולי תשובה אפשרית לשאלה בדבר הצרכים שדורש הציור בניגוד למדיומים אחרים: בלעדיות, למשל. התמסרות טוטלית.

המעניין ביותר מבחינה ויזואלית הוא ציור גדול של כלנית אדומה, מוקפת בקווים מתפתלים. בארבעת הציורים שהוזכרו כאן יש עוצמה של מבט חד, המגושמות הבסיסית של הציור מקבלת צידוק תמטי, והארוטיות (בין אם זו כלנית אדומה או הגנן בסבך הגינה האפל) או האלימות (אום אל פאחם, הצומת על שלל כיתוביו) מחלחלות בעקיפין.

היתרון של הדיבור העקיף מסתבר לנוכח ציורים ישירים יותר מבחינת התוכן וחלשים יותר מבחינת הציור – גבר פלסטיני מחזיק בידו מכתב ששלח במייל מעזה, או גבר בבגדי אישה השוכב על מיטה, על רקע פרחים ורודים ענקיים.
הפעם לא פרובוקטיביים

לצד ציורי השמן הגדולים מוצגים ניירות בצבעי מים, ענוגים, דקדנטיים והוקניים למראה, בייחוד כשהתכנים ההומו-ארוטיים אינם מוסווים (שלישיות גברים בתוך מים, דיוקנאות גברים). בנפרד מוצגים אקוורלים קטנים שנעשו בעקבות פרויקט שקיימו השנה גיל ומוטי בקופנהגן – הם הציעו עצמם לעבודה בחינם ברובע המוסלמי בעיר ("Available for you").

 

Listen, גיל ורון
Listen, גיל ורון צילום: מתוך התערוכה
בציורים רואים אותם מסדרים מדפים במכולת, משחקים עם ילדים בבית, מעמיסים סחורה, מנקים מספרה וכו’. בחיפה (במרכז אמנויות, מוזיאון חיפה לאמנות) מוצג עכשיו פרויקט שלהם שבו הם יצרו קשר עם ילדים יהודים וערבים סביב השאלה "מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול".

האמנות של גיל ומוטי נעה לאורך השנים בין פרויקטים אינטראקטיביים שהם מקיימים מול קהל ובתוך קהילה או דרך אתרי הכרויות באינטרנט לבין התגלמותן של הפעילויות האלה כאובייקטים אמנותיים כמו ציור או ווידאו, לבין ציור כשלעצמו, שאינו קשור לפרויקטים הקהילתיים.

כזוג שהחל לעבוד יחד לאחר שלכל אחד מהם כבר הייתה התחלה של קריירה אמנותית נפרדת (תופעה
נדירה בקרב צמדי אמנים, בדרך כלל אין להם קריירות נפרדות), אפשר לזהות את הפרויקטים הקהילתיים ואינטראקטיביים כהמשך פעילותו של גיל (נאדר) ואת הציור כהמשך פעילותו של מוטי (פורת).

ציורי הגברים והזוגות המתעלסים על חוף ים המוצגים עכשיו בגל-און מזכירים את ציורי חוף געש המוקדמים של מוטי, עם מבט מרחוק על הגברים העירומים המתהלכים לאורך שפת הים. זהו זיכרון רחוק, אבל הוא מאפשר לאפיין את כתב היד הציורי המשותף של גיל ומוטי, אשר התפתח כתוצאה מעבודתם המשותפת והרב-תחומית. בהשוואה לציור הציורי וה"טבעי" שהיה אי פעם הציור של מוטי, הציור המשותף שלהם מחוספס יותר, ומגויס יותר רעיונית. 

תחושה של ציור אופנתי

תחנה 2: אופיר דור, החי בברלין, מציג בזומר תערוכה ראשונה אחרי תערוכתו הלא נעימה בביתן הלנה רובינשטיין (קיץ 2007), שם צייר בעיקר נשים בעירום בוטה ובאווירה אלימה. רוח האקספרסיוניזם הגרמני - של תחילת המאה הקודמת, של סוף המאה הקודמת, ושל השנים האחרונות - עדיין ניכר בציוריו, אבל עכשיו זה יותר הזוי, יותר מוזר.

צבעוניות כחולה-ירוקה שוטפת את הציורים, עם נופים של פארקים ואגמים. המים מאפשרים השתקפויות, החוץ מעניק לציורים אור שלא היה להם לפני כן, עם ברק מלאכותי, סינתטי. סצנות לדוגמה: מעל בריכת מים מרחפים באוויר עופות שעברו השטחה ועיוות, כאילו ירויים; גבר עומד מול אריה ומכוון אליו רובה; מכונית אדומה בין עצים, דמות ניצבת לצידה.

 

אופיר דור
אופיר דור צילום: מתוך התערוכה
בציור אחד בכל זאת מופיעה דמות אישה, מתכופפת מאחור, חצויה לשניים, מוכפלת כמו במראה, מזכירה את השימוש המטריד בגוף אישה מציוריו הקודמים. עם התפאורה של עצים ומים, ונוכחותם של בעלי חיים, עם האור המיוחד והצבעוניות המלאכותית ואווירת המיתוס השפוכה מעל, מעבירים הציורים אווירה של טבע-לא-טבע, מציאות לא מציאותית. אבל יותר מכל מעביר הציור תחושה של ציור אופנתי. זה מה שהולך עכשיו.


אגדה בלי נחמדות

תחנה 3: בן בן רון. המפתיע ושובה הלב במסלול הציור הוא הציור של בן בן רון. לא קשור לאופנה, אלא במובהק לעולם פנימי, משלו. הציורים צוירו בשנתיים האחרונות, חלקם בהודו וחלקם בעקבות זכרונות מהודו.

הפורמטים בינוניים, שמן על בד, הסצנות סיפוריות, הצבעוניות עזה, פנטזיה נוסח "מאה שנים של בדידות" מציפה את הציורים. כל ציור הוא סיפור בפני עצמו, לא בהכרח ניתן לפענוח קוהרנטי: בתים ואנשים, בעלי חיים ויערות.

ג'ירפה עומדת ברחוב מוצף גשם, בין בתים קולוניאליסטיים מקסימים, על אחד מהם שלט ורוד של קוקה קולה ("אחר גשם"); צבועים קופצים על מיטה בורוד ואדום; ציפורים בשלל צבעים מרחפות מעל עצים בצורת קונוס, מאחוריהם שמים כתומים-צהובים ("השתלטות ידידותית");

קבוצת אנשים רוקדים במעגל על דשא ירוק, מוקף עצים וחיות, כאילו-פסטורלה כאילו-אימפרסיוניסטית ("אביב"). והמוזר מכל: יהודים לובשי שחורים, פיאות, זקנים וכל השאר, עומדים על גגות אדומים של בית העולה בלהבות ("בית אלוהים").

 

בן בן רון, בית אלוהים
בן בן רון, בית אלוהים צילום: מתוך התערוכה
אירועי בית חב"ד במומביי ממחישים שלעיתים המציאות משיגה את הדמיון, ובכל זאת הסצנה משונה להפליא. שאגאל בגירסה הודית? אידיליה רוחנית ניו אייג'ית בסגנון נאיבי-סיפורי? אלא שהציור לא בדיוק נאיבי ולא בדיוק אימפרסיוניסטי, אבל  ממש גם לא ציני או סרקסטי.

השם "מוגלי" מייצר את ההקשר החמוד של "ספר הג’ונגל", ילד טבע אקזוטי וכו', אבל הציורים עצמם בוראים מרחב שמכיל לצד סממנים של אידיליה מחוץ לציביליזציה גם נוכחות ודאית מאיימת (הצבועים, למשל, הם מעין השלכה חיצונית לשדים פנימיים) ואימה קיומית כללית. אגדה ופנטזיה, לא כולל נחמדות.

גיל ומוטי, לא פרובוקטיבי. גלריה גל-און. אוצרת: דניאלה טל
אופיר דור, גלריה זומר, שדרות רוטשילד 13 תל אביב
בן בן רון, גלריה עינגא, הרכבת 2 תל אביב

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
  • עוד ב''אמנות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
ניווט מהיר
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים